Powered By Blogger

vrijdag 11 januari 2013

Gezondheid!

Sinds enige tijd letten we hier thuis meer op onze gezondheid. Niet dat we eerder ongezond aten of leefden, maar het kon beter (vond ik vooral,  volgens mij had het mannelijke deel van ons gezin er niet zo'n last van. Wat is er mis met koekjes, snoepjes, en chips in grote hoeveelheden dan?). Teveel ergens van is nooit goed natuurlijk ;).

Dus toen deden de moerbeijbessen, de goij bessen en de chlorella-algen intrede in ons huis. Ze werden in eerste instantie door ons allen met argusogen bekeken. En toen geroken.... en toen werd er voorzichtig geproefd. En wat bleek: moerbeijbessen smaken net als krentjes, goij besjes smaken lekker in de cruesli en chlorella... sja. Het bleek dat dit eigenlijk hartstikke smerig smaakte, maar wel ontzettend gezond is dus die algen: dat is gewoon even doorslikken met de neus dicht. Met water, op de nuchtere maag.

Van te voren had ik best wel bedacht hoe dat met de kinderen moest. Ze zijn meestal niet zo van de nieuwe dingen, dus in eerste instantie ben ik gewoon zelf begonnen met de rare gezonde dingen. En wat bleek,eigenlijk al naar een paar dagen wilde ze ook weleens proeven. En nu, een paar weken later, zitten we dagelijks aan de kakivruchten, de acai vruchtensappen en de amandelen. We krijgen onze dagelijkse vitaminen zo wel binnen:

  • Ijzer, calcium, vitamine C en K, anti oxidanten, vezels.
  • Seleen, zink, beta-caroteen, vitamine C, calcium.
  • Vitamine b2, b3, b6, b12, magnesium, eiwitten.
Nee, we volgen geen dieet en zijn ook geen gezondheidsfreaks geworden. Wel probeer ik mijzelf en mijn gezin bewust te maken van de brandstof die we in ons lichaam stoppen. En dat bepaalde voedingstoffen een hoger rendement opleveren dan andere. En dat we gebruik kunnen maken  van de natuurlijk brandstoffen die de natuur ons geeft zodat ons lichaam zo optimaal mogelijk kan groeien en werken. 


Moerbeijbessen
Goijbessen



2 opmerkingen:

  1. Wow, dat kreeg ik echt niet gedaan hier! Die vreemde besjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn nog tal van andere mogelijkheden. Op mijn weblog kun je misschien nog meer inspiratie vinden. Gezondlevenvanjacoline.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen